|
|
樓主 |
發表於 2007-1-15 21:30:53
|
顯示全部樓層
Herr: Sverige föll i Maracaibo
Debutanterna Nannskog och Guterstam hade kvitteringslägen men istället kunde Venezuela avgöra med ett andra mål på tilläggstid.
- Det känns bittert, jag tycker vi förtjänade minst oavgjort efter vår andra halvlek. Vi har Daniels och Olofs frilägen och ett antal chanser till, sa förbundskaptenen Lars Lagerbäck till TV4+ direkt efter 0-2-förlusten.
Hemmaledningen i halvtid var rättmätig sett till spelet. Ledningsmålet var en fin individuell prestation av Alejandro Guerra som vandrade in från vänsterkanten innan han hittade rätt yta för avslutet som satt tätt intill Rami Shaabans vänstra stolpe. Efter ledningsmålet, som kom efter dryga kvarten, hade Sverige mycket svårt att etablera något offensivt spel.
- Första halvlek var lite rostig, vi gör för många tekniska fel och tappar bollen alldeles för lätt, menade Lagerbäck som dock fick se betydligt bättre takter efter halvtidsvilan.
Direkt efter avspark skaffade sig Daniel Nannskog - som inledde på topp med Ola Toivonen - ett första nickläge som gick rakt på Renny Vega i mål.
Den norske skyttekungen skulle dock få fler chanser under några intensiva minuter där Sverige pressade på bra.
Det allra bästa läget kom efter ytterligare sju minuter när Jeffrey Obeng hittat Nannskog på språng med en fin genomskärare. Ensam med Vega satte Daniel till vänstern men bollen smet precis utanför.
Överhuvudtaget var det betydligt öppnare spel i den andra halvleken. När Sverige gick framåt bjöds det även kontringslägen för venezolanerna. Ett par hyfsade hemmalägen toppades av Leonel Vielmas rökare som dök farligt men Shaaban svarade då för en räddning av högsta karat.
Sveriges bästa chans kom två minuter före slutet när Olof Guterstam fick fri väg mot mål efter en lång förlupen boll. I skottögonblicket trängdes Olof hårt men fick ändå iväg skottet som gick klockrent i stolpen bakom nyinbytte målvakten Javier Toyo.
Istället för svensk kvittering gick det som det brukar kunna gå. På en kontring höll sig Daniel Arismendi framme och kunde från nära håll tåa in tvåan, då var ordinarie speltid förbrukad.
- Det känns bittert, jag tycker vi förtjänade oavgjort efter vår andra halvlek, menade Lagerbäck missnöjd med den första halvleken.
- Men i andra kliver vi in och gör en fotbollsmatch av det.
Fyra debutanter fanns med från start - Daniel Mobæck, Oscar Wendt, Ola Toivonen och Daniel Nannskog. I andra halvlek anslöt även Olof Guterstam och Markus Jonsson.
Direkt efter matchen flyger den svenska truppen vidare till Ecuadors huvudstad Quito. Två matcher mot Ecuador finns på programmet, den 18:e i Cuenca och den 21:a i Quito innan man reser hem till Europa igen.

當奇好鐘意ge D.Nannskoog
瑞典國家隊陣容:
#1沙賓
#2莫碧克 #3皮尼爾遜 #4舒尼布基 #5雲治
#7阿歷桑達臣 #6安達斯史雲遜(c) #8馬田安達臣 #9奧巴恩
#10杜禾倫 #11丹尼爾蘭斯高
*皮尼爾遜係奧迪格蘭特果個,唔係邦比隊長
後備:
60’ #18賀文 入替 馬田艾歷臣
60’ #19派卡 入替 杜禾倫
74’ #13干查 入替 安達斯史雲遜
74’ #17古迪斯坦 入替 丹尼爾蘭斯高
80’ #14馬古斯鐘臣 入替 奧巴恩
後備:艾巴治,韋蘭特,辛達貝治,雲布隆,石崎
------------------
Herr: Med Alex mot 100
1994 gjorde Niclas Alexandersson sin första vinterturné med landslaget. 13 år senare delar landslagskaptenen, 35 år ung, med sig av rutinen.
Niclas pustar ut efter träningen i Maracaibo. Värmen härskar även om lite moln lindrade i början av passet.
- Det tar ett tag att anpassa sig till värmen, den känns, ett par ruscher, sedan måste man vila lite.
Niclas på fredagsträningen
Det skiljer nästan 15 år mellan "Alex", som fyllde 35 för bara någon vecka sedan, och truppens yngsta medlemmar Ola Toivonen och Pontus Wernbloom. Niclas minns väl hur det kändes själv i början.
- Det är klart att det är lite annat idag, med de erfarenheter man samlat på sig. Man vet ju själv hur det var med nervositeten i början. I det här gänget är det väl jag och Anders (Svensson) och också Rami som står för rutinen. Jag tror det är viktigt för de nya att det finns erfarenhet i truppen också.
Från förbundskaptenshåll understryks ofta vikten av att de unga spelarna ska få internationell erfarenhet. Vinterturnén är ett av få tillfällen som ges för landslaget.
- Dels handlar det om att lära in vårat spel men också om att få erfarenhet av hur det är i landslaget, vad som krävs och att få känna in atmosfären i laget.
- Sedan visar ju erfarenheten att det ofta brukar vara ett par-tre spelare som tar det där klivet och slår sig in i landslaget, säger Niclas som njuter av att vara ute på fina planer i januari.
- För mig är det viktigt att få bra träningar på ett bra gräsunderlag. Det känns som att det är lite mer skonsamt för mig än konstgräset hemma, säger Niclas som är tillbaka efter en tid av vila och rehabilitering. Under sista månaderna av fjolårssäsongen drogs Niclas med återkommande smärta och efter sista allsvenska omgången fick han en välbehövlig vila.
- Det är en inflammation i ljumskfästet. Jag vilade helt först, rehabtränade 4-20 december och vilade helt sedan igen.
- Nu känns det väldigt bra, det är skönt att inte känna av skadan. Men enbart vila och rehab verkade inte funka. Jag fick en spruta med kortison, jag tror det var den 18:e december, och det gjorde tydligen susen. Jag blev direkt bättre, säger Niclas som fått hjälp av Göteborgs läkare Leif Swärdh. Niclas vet nu att han har förslitningar i höfttrakten.
- Men nu är det bra att veta att det går att prova med en till spruta om problemet återkommer, säger Alexandersson som kommer att fortsätta programmet för att stärka stabiliteten i höften.
Det är inte bara den återvunna hälsan som gör att Niclas uppskattar januariträningarna i Sydamerika.
- Jag har ju varit med på en del sådana här turnéer och man vet ju inte om det blir några fler så det gäller att njuta av att man fått möjligheten att vara med.
Sedan A-landslagsdebuten 1993 har Niclas kommit upp i 96 landskamper. Räknar man alla uppdrag i u-landslag m m så har hallänningen smått fantastiska 168.
Med spel i de tre januarimatcherna kan mötet med Egypten 7 februari innebära landskamp 100 - en drömgräns inom räckhåll. Det är inget Niclas går och tänker på dagligen och stundligen, men...
- Klart att det finns där i bakhuvudet. Det är bara tre andra som gjort över 100 så visst skulle det kännas speciellt.
今場ge副隊長阿歷桑達臣第96次上陣
成為國家隊第四上陣多ge球員
佢目標係過一百大關
1.拉維利 143次
2.羅蘭尼爾遜 116次
3.諾特基斯 115次
4.阿歷桑達臣 97次
5.柏德烈安達臣 96次
6.博馬克 94次
7.拿臣 93次
----------------
補返今次瑞典國家隊ge名單