|
|
樓主 |
發表於 2006-12-1 23:56:15
|
顯示全部樓層
Henke Larsson klar för United
(Henrik Larsson ready for United)
Henrik Larsson, 35, är klar för Manchester United.
Han lånas ut från 1 januari till 12 mars.
– Det är en lagom tidsperiod, inte för långt och inte för kort. Det känns som en mycket rolig grej att få vara med om så här sent i karriären, säger Larsson.

LÅNAS UT. Henrik Larsson fortsätter vidare i karriären – nu lånas Hif-anfallaren ut till Manchester United.
Foto: AFTONBLADET/ARKIV
I förmiddags gick Helsingborgs IF ut med pressmeddelandet som lovade att skaka om Fotbollssverige.
Strax före lunch kunde sportbladet.se berätta att presskonferensen 12.30 skulle handla om Henrik Larsson – och en sensationell utlåning till Manchester United.
En källa berättade att Larsson är tänkt som ersättare i anfallet – en Ole Gunnar Solskjaer-roll.
Enligt samma källa kommer affären ge bra betalt, både till Larsson själv och hans klubb.
Ett stort mediauppbåd var samlat på Olympia strax efter lunch när Larsson tog till orda.
– Alex Ferguson ringde i går kväll och hälsade mig välkommen till klubben. Vi diskuterade lite om gårdagens match och han ville att jag skulle komma över och träna, berättar han.
”Blir väl lite inhopp”
Tidsperioden, tio veckor, ska ha varit det avgörande för Larssons ja.
– Det är en lagom tidsperiod, inte för långt och inte för kort. Jag diskuterade det med familjen och när dom sa ok var det inget att tveka på, säger han.
Vad får du för roll?
– Det har vi inte diskuterat. Jag har någorlunda koll på hur det ser ut. Det blir väl lite inhopp här och där, kanske nån match från start. Jag ser mig själv som bacvkup.
Om den engelska storklubben visar sig intresserad av en förlängning efter den 12 mars är det inte aktuellt.
Enligt ordföranden Stig-Inge Fredin hade lånet aldrig kommit på tal om United haft den avsikten.
Sir Alex: En stor förstärkning
Larssons säsong förlängs nu ytterligare. Inget problem, enligt honom.
– De senaste veckorna har vi tränat tre gånger i veckan, så du hinner vila. Det är inga problem. Jag skulle aldrig ha gjort det här om jag känt att jag inte orkat. Jag tror det är bättre för mig att vara där, med tanke på den tunga försäsong vi har här.
Larsson har hyfsad koll på sin nya klubb.
– Jag har sett United en hel del. Några gånger i Champions League och när dom mötte Chelsea i veckan. Det är riktigt bra spelare i laget. Jag har spelat mot många av dem. Förhoppningsvis kommer det underlätta situationen.
Vilket nummer på tröjan det blir vet han inte.
– Vi får se när jag kommer över vad som är över.
Över kommer Larsson 17 december, men bara för några träningar. Han firar jul och nyår i Sverige. Debut kan det först bli i FA-cupen 6 januari.
Johan D Lundin
Anders Burström
拿臣小資料:
Fakta: Henrik Larsson
Född: 20 september 1971 i Helsingborg.
Längd: 178 cm.
Vikt: 75 kg.
Moderklubb: Högaborgs BK.
Tidigare klubbar: Högaborg –1991, Helsingborg 1992–1993, Feyenoord 1993–1997, Celtic 1997–2004, Barcelona 2004–2006, Helsingborg 2006–.
Landskamper: 93 A-kamper (36 mål).
Landslagsdebut: 13 oktober 1993 (3–2 mot Finland).
Meriter: Brons VM 1994, åttondel VM 2002 och 2006, kvartsfinal EM 2004, gruppspel EM 2000. Guldbollen (Sveriges bäste fotbollsspelare) 1998 och 2004. Tidernas guldboll 2005, Guldskon (Europas skyttekung) 2000–2001, Tidernas svenska mål 2006 (nickmålet mot Bulgarien i EM 2004).
Övriga meriter: gjorde 242 mål på 315 matcher för Celtic.
TT
 |
|