|
樓主 |
發表於 2006-11-29 20:37:15
|
顯示全部樓層
原帖由 FlyingDonkey 於 2006-11-29 07:49 PM 發表
Column: Di Tommaso, een jaar later
Geschreven door Arjan van den IJssel op woensdag, 29 november om 07:12
Zondag 27 november 2005 was ik als Ajax-supporter aanwezig bij de uitwedstrijd tegen FC Utrecht, in stadion Nieuw Galgenwaard won de thuisclub met 1-0 en na afloop waren het vooral randzaken die menigeen bezighield. Wesley Sneijder was het mikpunt in de massale spreekkoren, de Belgische arbiter Johan Verbist nam enkele dubieuze beslissingen in het nadeel van Ajax en de Ajax-supporters toonden zich een slecht verliezer, toen zij honderden stoeltjes vernielden uit frustratie. Deze ophef duurde welgeteld anderhalve dag, want de dinsdag daarop werd alles naar de achtergrond verplaatst.
David di Tommaso overleed in de nacht van maandag op dinsdag volledig onverwachts aan een acute hartstilstand, de Franse verdediger was kort daarvoor 26 jaar geworden. Niet alleen in Utrecht, maar in heel Nederland en daarbuiten, werd geschokt gereageerd. In de wedstrijd tegen Ajax was Di Tommaso nog één van de uitblinkers, achteraf bleek dit zijn laatste wedstrijd te zijn geweest.
In de zomer van 2004 arriveerde Di Tommaso bij FC Utrecht, de Fransman was al snel zeer geliefd, meteen in zijn debuutjaar werd hij door de supporters uitgeroepen tot Speler van het Jaar. De verdediger was een modelprof, ondanks de taalbarrière en de cultuurverschillen vond hij direct zijn plaats bij de club, de kopsterke verdediger was al snel niet meer weg te denken uit het elftal van trainer/coach Foeke Booy.
Di Tommaso kwam oorspronkelijk uit de jeugdopleiding van AS Monaco, maar bij deze Franse topclub brak hij nooit door. Op twintigjarge leeftijd tekende Di Tommaso een contract bij tweedeklasser Sedan, hij wilde voetballen en deed daarom een stapje terug. Bij zijn nieuwe club ontwikkelde Di Tommaso zich erg goed, FC Utrecht merkte hem op en haalde hem naar de Domstad, als opvolger van Patrick Zwaanswijk.
Zoals gezegd was Di Tommaso een modelprof, een speler ook waarmee de supporters zich konden identificeren. Zijn populariteit bij de supporters bleek ook na zijn overlijden, duizenden reacties kwamen binnen op meerdere condoleance-registers en zijn herdenking in stadion Nieuw Galgenwaard was zeer emotioneel, geboren Utrechter Sneijder kwam namens Ajax zijn medeleven betuigen. Het was dus duidelijk dat DiTo zeer geliefd was bij de supporters, zijn overlijden kwam keihard aan en ineens bleek maar weer hoe betrekkelijk alles is in het voetbal.
Afgelopen weekend moest ik weer aan de uitwedstrijd tegen FC Utrecht denken, Ajax verloor namelijk ook dit weekend een uitwedstrijd tegen een lager geklasseerde tegenstander, welke op papier gewonnen zou moeten worden. Ook nu weer zijn het vooral randzaken die de boventoon voeren, Sneijder werd van het veld gestuurd en ook Kenneth Perez, Urby Emanuelson en trainer/coach Henk ten Cate kwamen de laatste week negatief in het nieuws.
Ik kan mij als Ajax-supporter best druk maken over de huidige prestaties van mijn club, maar als ik dan weer terugdenk aan exact een jaar geleden, dan besef ik maar weer eens dat voetbal maar een spelletje is. Nu gaat het slecht en over een aantal weken gaat het wellicht weer wat beter, maar Di Tommaso krijgt geen tweede kans meer. Ook al ben ik geen FC Utrecht-supporter en was uitgerekend Di Tommaso één van de uitblinkers tijdens de 1-0 nederlaag, het overlijden heeft mij zeker geraakt en ik weet ook dat ik DiTo niet zal vergeten. |
|