|
樓主 |
發表於 2006-12-5 16:51:37
|
顯示全部樓層
Feyenoord schat kwaliteiten Huysegems juist in
Huysegems: STEIN GOED
door onze Telesportredactie
rotterdam - Het kan raar lopen in het leven en helemaal in het onzekere bestaan als voetballer. Nu hoefde Stein Huysegems van de zomer niet weg bij AZ. Maar de 24-jarige Belg koos toch eieren voor zijn geld, daar hij in Alkmaar weinig in de startopstelling verscheen. De linksbuiten die zijn carrière bij Lierse SK begon, kreeg dan wel veel speelminuten, maar echt vrolijk werd hij daar niet van. Dit seizoen had hij door het vertrek van Kenneth Perez en Barry van Galen vast en zeker op '11' gestaan, wetende dat AZ al geruime tijd op zoek is naar een pure linkspoot. Terugblikken heeft voor Stein geen zin meer; hij is fier (trots) op zijn prestaties bij zijn nieuwe club Feyenoord.
Stein Huysegems
Foto: EPA
Met zijn onberekenbare acties wordt hij al vergeleken met Frank Kramer, voorheen een grillige aanvaller van FC Amsterdam en Telstar waarvan zijn directe tegenstander nooit wist wat hij precies zou doen. Zondag tegen Heerenveen was Huysegems met twee geweldige goals de sensatie in De Kuip. Vooral het tweede doelpunt - vanaf links naar binnentrekkend om vervolgens met rechts snoeihard uit te halen - was van een grote schoonheid. Van rapporteur Henk Warnas kreeg de 'Rode Duivel' een 7.5, gezien zijn gedurfde spel wellicht een half punt te kort.
Wakker ligt de in Herselt geboren Huysegems daar niet van. In tegenstelling tot AZ vindt hij het belangrijker dat hij bij Feyenoord, waar hij voor vier jaar tekende, wel op zijn kwaliteiten wordt gewaardeerd. "Bij AZ", zei hij eens, "kwam ik weinig aan de bak en ik wilde, ondanks dat ze mijn contract wilden verlengen, niet bijtekenen. Misschien zou ik nu van vaste waarde geweest zijn, maar op dat moment wist ik niet dat Kenneth en Barry zouden vertrekken. Ik maakte liever een nieuwe start bij Feyenoord."
En die mondde tegen Heerenveen uit in een van zijn beste wedstrijden. " De laatste weken gaat het goed met me", zegt Huysegems. "Na de wedstrijd tegen Ajax heb ik een nieuwe kans gekregen en wat doelpuntjes gemaakt. Dat is goed voor het zelfvertrouwen. Ja, het gaat steeds beter en beter, al heb ik wel wat aanpassingsproblemen gehad."
"De specialiteit", zegt Henk Warnas, "van Stein is dat-ie er altijd voor de volle honderd procent ingaat. Hij is heel moeilijk af te stoppen omdat hij, als hij op je afkomt, de bedoeling heeft om je te passeren. Dat lukt hem vaak en zo niet, dan gaat hij terug óf speelt de bal af." Warnas kan het weten, want de oud-international van Feyenoord en Go Ahead Eagles speelde zelf ook vaak op de rechtsbackpositie.
"Zijn inzet en vooral zijn snelheid imponeren mij", vervolgt de rapporteur. " Echt, hij is heel lastig af te stoppen. Stein mag dan wel geen subtiele linksbuiten zijn, maar hij blijft moeilijk te bespelen. Als hij met Feyenoord blijft winnen, dan komt hij ook weer in aanmerking voor het nationale team. Maar dat komt vanzelf, als hij blijft draaien zoals tegen Heerenveen het geval was. Stein had in het begin, net als bij AZ, ook geen basisplaats. Nu hij wel van vaste waarde is, komt zijn tijd als Rode Duivel ook wel weer."
In februari hoopt hij weer tot de kern te horen wanneer de Belgen vriendschappelijk spelen tegen Tsjechië. "Ik heb steeds bij de selectie gezeten en vaak kwam ik als invaller binnen de lijnen. Nu hoop ik vaste basisspeler te worden en een keer een EK of WK mee te maken. Want dat is voor een voetballer toch het mooiste wat er is."
候斯金斯談離AZ
[ 本帖最後由 spurs_timduncan 於 2006-12-5 04:52 PM 編輯 ] |
|