|
|
樓主 |
發表於 2007-10-13 11:33:53
|
顯示全部樓層
Vergeet '74 en '88, dat was uitzonderlijk
Het Nederlands elftal is in het buitenland altijd bewierrookt. Terwijl in eigen land de kritiek de laatste tien jaar steeds heviger werd, was daar buiten Nederland nauwelijks wat van te merken. Inmiddels heeft daar ook een omslag plaatsgehad. Belangrijke analisten, meestal oud-topvoetballers, maken zich zorgen over het Hollandse voetbal. Ze herkennen het niet meer. Wat is er aan de hand?
afbeelding vergroten
Günter Netzer (Analist bij de Duitse zender ARD):
,,De Hollandse school van Johan Cruijff was voor mij het allerbeste wat er op voetbalgebied bestond.
Altijd dominant, altijd uitgaan van de eigen kracht en nooit van die van de tegenstander. Dat kan alleen als je geweldige voetballers hebt.
,,Ik heb onlangs gezegd dat het mijn Hollanders niet meer zijn. Ik bedoel dat positief. Ik heb écht een innerlijke liefde voor het Nederlandse voetbal oude stijl. Er is een nieuwe stijl gekomen, waarvan je alleen maar mag hopen dat die ook succesvoller is. In elk geval is daardoor de schoonheid verloren gegaan. Ik zie nog altijd een elftal met zeer goede spelers maar dat door zijn huidige manier van spelen moet het wél winnen.
,,Ik vergelijk het een beetje met het Bayern München van een paar jaar geleden: ook zeer succesvol, maar de toeschouwers waren de manier van spelen zat. Als je mooi speelt, heeft het publiek begrip voor een mislukking, als je lelijk speelt niet.
,,Ik vind Van Basten geen slechte trainer, maar dat hij voor het WK van vorig jaar heeft gezegd dat het doel het EK in 2008 was, heb ik nooit begrepen. Een wereldkampioenschap moet altijd het allerhoogste zijn, voor spelers én coach.
,,Nederland heeft nog altijd veel kwaliteit en dat zal zich tegen Roemenië ook uitbetalen. Ik ben ervan overtuigd dat Nederland zich plaatst.’’
Tony Adams (Voormalig analist bij de BBC):
,,Van het Nederlands elftal wordt voortdurend verwacht dat het mooiste en meest aanvallende voetbal van de wereld wordt gespeeld. Waarom? Omdat de wereld in 1974 en 1988 werd betoverd?
,,Maar het voetbal van 1974 en 1988 had niet zozeer met het systeem te maken, maar met de spelers die de coach tot zijn beschikking had. Nederland produceert als klein voetballand verbazingwekkend veel goede spelers. Maar er is een verschil tussen goede en geweldige voetballers. Die laatste categorie komt slechts een keer in de zoveel jaren voorbij.
,,Nederland heeft te weinig extreme talenten. Robin van Persie steekt boven de anderen uit. Dat ziet iedereen. Als Wesley Sneijder bij Real Madrid veel gaat spelen, komt hij misschien in zijn buurt. Daarna houdt het op. Dat is dus niet voldoende om het Nederlands elftal naar grote hoogte te brengen of Europees kampioen te maken.
,, Het grootste probleem voor het Nederlandse voetbal is dat talenten veel te vroeg kiezen voor geld en buitenlandse clubs. Spelers vergeten dat ze zich eerst bij Ajax, Feyenoord of PSV moeten ontwikkelen.
,,Als je heel jong in de academie van Arsenal of Manchester United komt, geeft dat niet. Daarom is Robin van Persie ook zo goed geworden. Al moest hij geduld hebben.
,,Maar alle andere spelers, die naar een club in de Premier League of naar Duitsland gaan, ontwikkelen zich te weinig. Zitten ze bij Wigan of Bolton op de bank. Welk nut heeft dat? Alleen hun bankrekening wordt gevuld. Daar heeft Marco van Basten nu als bondscoach hinder van en dat maakt het Nederlands elftal niet beter.
Giuseppe Bergomi (Analist bij betaalzender Sky):
,,Als kind genoot ik van het Nederlands elftal tijdens het WK van 1974. Laten we wel wezen: het type spel dat Oranje toen aan de wereld presenteerde, heeft de belangrijkste modernisering binnen het internationale voetbal teweeggebracht. Die omslag vond in Italië overigens pas veel later plaats toen Arrigo Sacchi AC Milan een revolutionair type voetbal liet spelen. Sacchi heeft zich daarbij ongetwijfeld door de Hollandse school laten inspireren en had bovendien drie spelbepalende Nederlanders tot zijn beschikking.
,,Wij Italianen zijn normaal gesproken vrij conservatief. We houden niet van verandering, van het nemen van risico’s. Daarom krijgt talent bij ons veel minder een kans dan in Nederland en het is niet voor niets dat in de Serie A nauwelijks buitenlandse trainers werkzaam zijn. Er is veel gezegd over het gebrek aan trainerservaring bij Marco van Basten. Persoonlijk vind ik dat internationale ervaring en charisme voor een bondscoach veel belangrijker zijn en die heeft Van Basten genoeg.
,,Het huidige Nederlands team beschikt over voldoende talent, al hebben ze tijdens de WK vorig jaar slecht gespeeld. Het spel van Italië was vaak aanvallender dan dat van Oranje. De verdediging is matig, maar de spelers in de aanval en op het middenveld zijn spectaculair. Van Nistelrooy, Sneijder en Robben zijn van wereldniveau.
,, Robin van Persie is mijn persoonlijke favoriet. Die zou ik als coach áltijd in mijn team willen hebben. Hij is technisch van een ongekende klasse. Ik hou ook van de cattiveria in zijn spel, de sluwheid. De eredivisie is op dit moment van een tweederangs niveau. De toppers spelen allemaal in het buitenland. In Italië wordt het Nederlandse voetbal daarom amper gevolgd.
,,Persoonlijk heb ik het nooit begrepen waarom Van Basten het lange tijd niet in Clarence Seedorf zag zitten. Sommige spelers kunnen een groepsproces ondermijnen, zoals een Antonio Cassano bijvoorbeeld, maar ik ken Seedorf persoonlijk juist als een hele sociale jongen. Hij doet buiten het voetbal veel voor goede doelen. Vreemd dat zo’n goede voetballer lange tijd niet geselecteerd werd, maar misschien begrijpen wij Italianen het karakter van Seedorf wel beter en komt hij daarom in de Serie A zo goed tot zijn recht?
,,Oranje gaat zich zeker plaatsen voor het EK. Ik gok tegen Roemenië op een gelijkspel, als Adrian Mutu het niet op zijn heupen krijgt. Succes tijdens de EK zal afhangen of Van Basten de verdediging op orde krijgt.’’

[ 本帖最後由 spurs_timduncan 於 2007-10-14 03:22 PM 編輯 ] |
|