|
樓主 |
發表於 2006-8-18 08:43:56
|
顯示全部樓層
Column: 'Over Kuijt, KJH en Adriaanse'
Geschreven door Pieter Hanson op donderdag, 17 augustus om 22:32
Wekenlang bleef het Legioen hoop houden op een langer verblijf van Dirk Kuijt bij Feyenoord, maar vandaag besloot de aanvaller in te gaan op een aanbieding van Liverpool. Een fantastische transfer voor de international, maar een tegenvaller van Feyenoord, dat zijn kampioensaspiraties in principe op kan bergen tot volgend seizoen.
Het vertrek van Dirk Kuijt is uiteraard een forse aderlating voor Feyenoord. In mijn ogen was de Katwijker de beste speler van het elftal. Met Kuijt verliest Feyenoord niet alleen zijn vaste en veelscorende centrumspits, maar ook een clubicoon en de leider in het veld. Met zijn ongebreidelde werklust en scorende vermogen heeft Kuijt de afgelopen jaren de harten van het Legioen gestolen. Het zoeken naar een opvolger zal lastig zijn. Eigenlijk is de spits, vooral als persoonlijkheid, nagenoeg onvervangbaar. Feyenoord lijkt er verstandig aan te doen om de aankoop van een nieuwe spits niet te overhaasten. Beter enkele weken met Pierre van Hooijdonk in de punt van de aanval, dan het aantrekken van een peperdure spits die later het niveau niet aan blijkt te kunnen. Mijns inziens zou Marouane Chamakh (Girondins Bordeaux) een goede vervanger zijn. De aanvaller is fysiek sterk, technisch uitstekend en heeft oog voor de spelers om zich heen. Dit laatste aspect kan zeer waardevol zijn, omdat Nicky Hofs en Jonathan de Guzman met hun loopvermogen vaak bijsluiten vanuit het middenveld. Ook Asamoah Gyan (Modena) en eventueel Rafael Sobis (Internacional) zijn opties. Met de 18 miljoen euro die Feyenoord voor Kuijt ontving, moet een afkoopsom van circa 8 miljoen euro toch geen probleem zijn. Het wordt afwachten welke nieuwe spits Wim Jansen uit de hoge hoed tovert. Ikzelf zou in ieder geval niet kiezen voor Erik Nevland, die recentelijk werd gelinkt aan de Rotterdamse club.
Waar Kuijt zijn droomtransfer maakte naar Liverpool was het ook voor Klaas Jan Huntelaar een prachtige week. Zoals ik hier vorige week al schreef, moet hij per direct de nieuwe centrumspits van Oranje worden. Huntelaar scoort altijd en heeft eveneens oog voor de derde man. Dit is een belangrijke bijkomstigheid gezien de aanwezigheid van Rafael van der Vaart, Arjen Robben en Robin van Persie die regelmatig naar binnen komen of bijsluiten. Dit kwartet spelers zorgt voor veel aanvallende dreiging. Met Romeo Castelen, Dirk Kuijt, Wesley Sneijder, Ryan Babel en hopelijk ook Jonathan de Guzman zijn bovendien adequate vervangers aanwezig. Behoudens het opstellen van Huntelaar bleek ook de keuze voor Stijn Schaars juist. De middenvelder van AZ speelde tegen Ierland een goede wedstrijd. Schaars is bijzonder nuttig en blijft bovendien rustig aan de bal. Als bondscoach Marco van Basten ook de Oranje-defensie nog naar een hoger niveau kan tillen, breken er mooie jaren aan. Op de positie van rechtsback zou ik graag Serginho Greene eens in Oranje zien. Een sterke en rustige verdediger. Zijn concurrent John Heitinga is momenteel niet in grootse vorm. Ook de ontwikkeling van het talent Ryan Donk (RKC Waalwijk) dient scherp gevolgd te worden. Nederland heeft in ieder geval de beschikking over een aantal prachtige lichtingen en vanaf 2008 volgen enkele unieke mogelijkheden om een internationale prijs te pakken. Deze bondscoach is de juiste weg ingeslagen.
Tot slot heb ik mij verbaasd over het opstappen van Co Adriaanse bij FC Porto. De excentrieke oefenmeester kon niet langer door een deur met de almachtige voorzitter Pino da Costa en besloot de eer aan zichzelf te houden. Een respectabele beslissing. Van Porto-zijde kan ik de tegenwerking echter niet begrijpen. Adriaanse pakte vorig seizoen de dubbel en was bezig met een revolutie binnen de club. Ik ben een groot voorstander van zijn werkwijze met aanvallend en dominant voetbal, maar had wel mijn twijfels of dit bij Porto zou gaan werken. Helaas heeft Adriaanse zijn werk niet af kunnen maken. Hopelijk vindt de Amsterdammer snel een nieuwe club, want zijn trainerskwaliteiten staan buiten kijf. Ik zou hem nog graag eens als bondscoach van Oranje zien. Voorlopig blijft dit echter toekomstmuziek. Realiteit is wel dat FC Porto toe is aan zijn vijfde trainer in twee seizoenen. Op deze manier komt er natuurlijk nooit continu鮠eit binnen de club en evenwichtigheid in de selectie. Een voorbeeld van wanbeleid.
第2段佢玩緊fm嗎?
第3段開頭可以睇下 |
|