|
樓主 |
發表於 2006-9-7 20:46:15
|
顯示全部樓層
Koevermans: 'Iedere training AZ is interland'
6/9/2006 15:50
Danny Koevermans, spits van AZ: 'Ik heb mijn contract bij AZ verlengd tot 1 juli 2010. Het afgelopen jaar ben ik enorm gegroeid. Dat kan natuurlijk ook niet anders als je elke dag tegen Kew Jaliens, Barry Opdam en Joris Mathijsen aan de slag moet. Zo is iedere training een interland. Ik merk ook dat ik het nu makkelijk kan bijbenen. Dat zegt al wel wat over mijn eigen niveau. Begin vorig seizoen ging alles veel te snel. Dat ging in zó'n moordtempo, toen vroeg ik me echt af wat ik hier deed. Ik probeer elke week beter te worden. Waar dat heen gaat, weet ik echt niet.
Topscorer van de Eredivisie? Nee, nee, nee. Dat is te veel gekheid op een stokje. Doe even normaal! Ik ben ontzettend blij met mijn eerste drie goals, maar het zegt natuurlijk erg weinig. Dat ik in de eerste twee wedstrijden direct een basisplaats had, is absoluut een blijk van waardering. Ik ben in elk geval blij verrast. Na het vertrek van Tarik Sektioui, Kenneth Perez en Stein Huysegems was het duidelijk dat we naar een systeem met twee spitsen moesten overschakelen. De positie van Shota Arveladze is onaantastbaar, dat weet je. Moussa Dembélé is natuurlijk ook niet de minste, hij is gewoon Belgisch international. De vacante positie ging tussen ons twee. Voor mij is het nieuw om in een tweespitsen-systeem te spelen, maar voorlopig gaat het me redelijk af. Hopelijk kan ik die lijn doorzetten.
Tegen Vitesse (1-3 winst, red.) speelden we weliswaar goed, maar de laatste tien minuten zat je toch met samengeknepen billen. Een volwassen ploeg beslist zo’n wedstrijd al veel eerder. AZ is goed op weg, maar voor een vergelijking met vorig seizoen is het veel te vroeg. Er zijn heel veel vaste patronen weg doordat veel spelers zijn vertrokken. Daarnaast spelen we een ander systeem. Kwaliteit is er in elk geval genoeg, maar de automatismen van vorig seizoen krijg je pas als je lang samenspeelt. Wat opvalt is dat iedereen gek is van het spelletje en bereid is alles te geven, zowel op de training als in de wedstrijd. Ik hoor ook wel eens dat AZ daar bewust op selecteert, dat ze naar het karakter van de spelers kijken. Daarnaast heb je natuurlijk met een trainer te maken die niet accepteert als iemand verslapt.
De doelstelling is vrij duidelijk, lijkt me zo. Een plaats bij de eerste vijf, dus deelname aan de play-offs veiligstellen. Alles wat we méér pakken is meegenomen. Maar het is natuurlijk zinloos na een paar goede wedstrijden de doelstellingen opeens bij te stellen. Deze ploeg heeft absoluut de toekomst, maar is ook te nieuw om te zeggen dat je meedoet voor de titel. Dat mogen mensen van buitenaf best zeggen, maar wij weten zelf wel waar we staan en dat blijft het uitgangspunt.
Daarnaast willen we zo lang mogelijk meedoen aan de bekercompetities, ook in Europa. Ik heb meteen na de loting een oud maatje van mijn amateurclub gebeld. Een Turkse jongen. Hij zei dat we beter tegen Fenerbahçe of Trabzonspor hadden kunnen loten dan Kayserispor. Deze ploeg is een beetje het AZ van Turkije, ze hebben de nationale topscorer in het elftal, een goede coach en maken wekelijks veel indruk met goed en verzorgd voetbal. Het is ook een jonge ploeg. Daar zijn we absoluut nog niet klaar mee. Hoe gevaarlijk zo'n eerste ronde is hebben we vorig jaar wel gezien. Toen vlogen we er bijna uit tegen Krylia Sovetov Samara. Daar had ook nog niemand van gehoord.'
Tekst: Iwan van Duren |
|