|
樓主 |
發表於 2006-10-23 20:49:14
|
顯示全部樓層
ROTTERDAM - Het is zelden vertoond bij Feyenoord, zo’n keuze aan dieptepunten. Was het de enthousiaste ...
Roysten Drenthe laat zich in de luren leggen. FOTO PIM RAS
1/5
VOLGENDE
...uitgeleide door het Rotterdamse publiek van Sebastian Pardo, die zijn frustratie had gebotvierd op een Ajax-been en subiet kon vertrekken? Of de zestien min of meer uitgespeelde mogelijkheden van de Amsterdamse ploeg die niet wist wat het overkwam? De trieste aftocht van de eveneens weggestuurde Pierre van Hooijdonk misschien? ,,Het was de slechtste wedstrijd onder mijn leiding,’’ oordeelde trainer Erwin Koeman.
,,Bij AZ speelde ik vorig jaar bij een topploeg, maar niet bij een topclub,’’ velde doelman Henk Timmer het droevige vonnis over zijn eigen werkgever. ,,Feyenoord is een topclub, maar heeft geen topploeg. Maar zó kan het niet langer.’’ Pierre van Hooijdonk: ,,Ik mis hier iets.’’
Koeman vond dat hij en zijn spelers hun excuses moeten aanbieden aan het ontgoochelde publiek, dat alleen tijdens het overdonderende offensief in de eerste zes minuten durfde te dromen van een gelijkwaardige klassieker.
Zelf had hij in de catacomben net de verontschuldigingen van Van Hooijdonk geaccepteerd. Een rotje dat niet meteen afging, zo had de spits zichzelf getypeerd. Het lontje werd steeds korter, waardoor de explosie later toch kwam. Dat gebeurde in de 65ste minuut van de eenzijdige klassieker. Van Hooijdonk vergat zijn voorbeeldfunctie binnen de instabiele, mentaal zwakke spelersgroep en gaf zich over aan zijn frustraties. Met gebogen hoofd verdween hij in de catacomben; scheidsrechter René Temmink wapperde achter zijn rug nog even na met de rode kaart. ,,Ik heb mijn verontschuldigingen aangeboden,’’ zei de spits naderhand. ,,Aan wie? Aan de trainer. Het was een domme actie. De rode kaart was terecht.’’
Dat nadelige effect werd versterkt door uitspraken van Van Hooijdonk, eerder in de week. Zijn besluit om aan het einde van het seizoen te stoppen als profvoetballer wordt mede ingegeven door ergernis over de instelling van de jongeren, die bij Feyenoord in de meerderheid zijn.
,,Maar tijdens de wedstrijd groeide mijn frustratie alleen maar,’’ aldus Van Hooijdonk. ,,In de rust spreken we af dat we met twee spitsen gaan spelen. De lange bal naar voren, eenvoudiger dan dat kan niet. Maar binnen seconden na onze eigen aftrap staat Ajax weer alleen voor de keeper. Dat is dan misschien geen kwestie van niet luisteren, maar van kwaliteit. Ik denk dat manager Peter Bosz gelijk had toen hij afgelopen week in een interview aangaf dat Dirk Kuyt hier de afgelopen periode veel heeft verbloemd.’’
Maar met zijn rode kaart en daaraan gekoppelde schorsing van een aantal wedstrijden kan Van Hooijdonk de komende tijd Feyenoord ook niet in het goede spoor brengen. Daar zal de jongere garde op zijn beurt de wenkbrauwen over ophalen, hoewel Royston Drenthe en Nicky Hofs zich daarover na afloop niet wilden uitlaten.
Donderdag speelt Feyenoord in eigen huis alweer tegen het sterk opstomende FC Twente. Voor de tussenliggende dagen kondigde trainer Koeman pittige gesprekken en zelfs maatregelen aan.
Welke, wilde hij nog niet zeggen. Het is niet voor het eerst dat de steeds moedelozer kijkende coach zulke sancties aankondigt. ,,Dit kan ik echt accepteren, dit was een absolute off-day.’’ De enige uitblinker aan Rotterdamse zijde, doelman Timmer, twijfelde echter aan het nut van een al te straffe hand.
,,Dat staat los van het feit dat ook ik vind dat de spelers voor elkaar moeten gaan werken, en dat het voor jonge spelers best nuttig kan zijn om te ervaren dat het niet alleen hossanah is om al jong bij een topclub te zitten. Ze moeten heel snel mánnen worden.’’
,,Maar het seizoen is lang. We kunnen steeds alles wel afzeiken. Donderdag moeten we wéér, en zondag weer bij Roda JC en de druk wordt er niet minder door. Ik probeer nog zo positief te blijven, geef de jonge jongens ook aan als ze een goede bal spelen. En dan maar hopen dat het tij keert door een goed resultaat. Leef maar van wedstrijd naar wedstrijd,’’ aldus Timmer.
Het vertrouwen was al broos en lijkt nu helemaal verdwenen, de selectie dunt door de schorsingen verder uit en de verenigde supportersclubs kondigden voor vandaag al nieuwe acties tegen president-commissaris Jorien van den Herik aan. De voorzitter ontbrak gisteren in de Kuip, waar scheidsrechter René Temmink de Feyenoorders reeds na 89 minuten uit hun lijden verloste.
賽後吹水 |
|