|
樓主 |
發表於 2006-10-10 17:48:49
|
顯示全部樓層
Truc met Van Bommel en Van Nistelrooy kun je niet elke keer uithalen
In de wedstrijd Nederland-Bulgarije heeft de afwezigheid van Ruud van Nistelrooy en Mark van Bommel een grote rol gespeeld. Ik denk dat Oranje vooral zo goed speelde omdat die twee er niet bij waren in Sofia. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet negatief over Van Bommel en Van Nistelrooy. Maar de keuze om ze niet te selecteren, heeft achteraf bezien goed uitgepakt. Zo reëel moet je wel zijn, vind ik.
Dat heeft trouwens weinig met het voetbal zelf te maken, maar veel meer met de gebeurtenissen om het team heen. Dag in dag uit werd er in de krant, op radio en televisie en op straat gedebatteerd over de afwezigheid van die twee. Niemand had het over de wedstrijd van zaterdag en niemand had het over het elftal. In dat laatste zat het positieve aan de hele affaire.
Er werd de indruk gewekt, dat er zonder Van Nistelrooy, Van Bommel, Seedorf, Zenden, Davids, Makaay en weet ik wie allemaal nog meer geen volwaardig Nederlands elftal zou staan. Nou, als zoiets gebeurt, wrijf je je als verantwoordelijke in de handen.
Dan hoef je weinig tot niets meer te doen om het beste uit je spelers naar boven te halen. Die gaan dan het veld in om iedereen eens even te laten zien wat ze allemaal kunnen.
Dat zag je gebeuren in Bulgarije. Alleen de vroege aftocht van Kuyt was niet voorzien. Wat treurig vond ik dat voor hem. Maar ook die tegenslag kan geholpen hebben. In mentaal opzicht bleek Oranje niet kapot te krijgen. Niet door het veelbesproken selectiebeleid. En ook niet door de talloze blessure van onze spitsen. Het was mooi om te zien allemaal, alleen vind ik wel dat we niet helemaal tevreden kunnen zijn met het resultaat. Dit elftal had gewoon met twee of drie doelpunten verschil kunnen winnen. Maar door het goede spel was die uitslag voor de meeste mensen acceptabel.
Robin van Persie heeft me niet verrast, die heeft ook helemaal geen bevestiging meer nodig. Ik heb wél van hem genoten, uiteraard. Wat speelt die gozer gemakkelijk momenteel. En dat doet hij in iedere wedstrijd, of het nou bij Oranje is of bij Arsenal.
Ik zie al veel langer in hem een speler voor in het centrum. Daar komt hij met zijn kwaliteiten het best tot zijn recht. Ik heb daarom al eerder betoogd, dat hij eigenlijk altijd achter de spits moet spelen, ook als je een fitte Rafael van der Vaart tot je beschikking hebt.
Ik ben nu heel benieuwd of het Nederlands elftal dit niveau weet vast te houden. Want de truc met Van Bommel en Van Nistelrooy kun je niet elke keer uithalen. De spelers zullen het nu uit zichzelf moeten halen. Dat gaat ze lukken, als ze dezelfde vreugde in hun spel blijven leggen en met dezelfde overtuiging voetballen als in Sofia. Het was heerlijk om naar te kijken, er werd veel initiatief genomen, gedomineerd en aanvallend gespeeld. Hiervoor is voetbal bedoeld, een lust om te zien en ik feliciteer Van Basten ermee dat hij dit voor elkaar heeft gekregen.
Natuurlijk was niet alles goed wat er gebeurde. Ik hoorde zelfs alweer mensen zeggen, dat die en die speler zijn mannetje had laten lopen. Maar dat vind ik gezanik van trainers. Je mag best een keer per ongeluk een speler laten lopen, als je collega jouw fout dan maar corrigeert. Het was juist dát wat ik terugzag bij Oranje. Iedereen had lol in zijn spel en was bereid wat voor een ander op te knappen. Als we zo blijven spelen is kwalificatie voor het EK geen enkel probleem en spelen we op dat toernooi een rol van grote betekenis. |
|